Wij plaatsen op al onze websites cookies (en daarmee vergelijkbare technieken), om de websites goed te laten functioneren, uw voorkeuren te onthouden en analytische cookies waarmee wij het gebruik van websites kunnen meten. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Meer informatie over cookies kunt u terugvinden in ons Privacy Reglement.

Cookies toestaan Cookies weigeren

Installateur en leverancier leren van elkaar

Winst behalen door specifieke trainingsprogramma's

Juli 2016 - Elke leverancier van verwarmingstoestellen biedt sinds jaar en dag technische trainingen aan voor installateurs. Toch valt bij veel projecten nog winst te behalen door specifiekere trainingsprogramma’s. Dat is de althans de overtuiging van ketelfabrikant AWB, die naar voren werd gebracht tijdens het webinar ‘Efficiënt Ketelonderhoud in projecten’. Door een langdurig onderhoudscontract af te sluiten met een woningcorporatie en installatiebedrijf ondersteunt AWB monteurs met gerichte cursussen, toegespitst op het desbetreffende ketelbestand.

 

Sinds een aantal jaren zet AWB bij projectmatig ketelonderhoud sterk in op het afsluiten van langdurige ketensamenwerkingen. Een nauw partnership tussen vaste partijen moet op termijn voor minder storingen en een langere levensduur van een toestel zorgen dan wanneer servicebedrijven elkaar om de paar jaar afwisselen. Voorwaarde die AWB daarbij stelt is dat de leverancier zelf een actieve rol inneemt bij het onderhoudstraject. Dat begint al bij het gezamenlijk inbedrijfstellen van de cv-ketels. Daarnaast lopen specialisten van de ketelfabrikant geregeld mee met monteurs bij onderhoudsbeurten. En een belangrijk onderdeel van de samenwerking zijn de op maat gemaakte trainingen die AWB geeft aan monteurs van het servicebedrijf.

 

Trainingen toegespitst op praktijk

Peter Schilder, hoofd Service bij Vaillant Group benadrukt in het webinar dat het hierbij niet gaat om standaard cursussen voor installateurs. “De manier waarop wij tegen opleiden aankijken is in de loop der jaren veranderd. Voorheen leerden wij installateurs vooral om onderhoud volgens het boekje te plegen. Maar dat is vaak te zwart-wit. Elke ketel, bij elk project is anders. Bij een ketensamenwerking kunnen we de trainingen toespitsen op het bestaande ketelbestand binnen die samenwerking. Dan kijken we veel gerichter naar wat er allemaal aanwezig is in dat park. Zoals het type ketel, het bouwjaar, bepaalde onderdelen die speciale aandacht verdienen of ingewikkelde opstellingen. Informatie die de installateur direct kan vertalen naar de praktijk”, zegt Schilder.

 

‘Tweerichtingsverkeer’

Het is daarnaast een een bijkomend voordeel van deze manier van werken voor AWB. “Doordat we intensief contact hebben met het servicebedrijf en regelmatig meelopen bij een onderhoudsbeurt krijgen wij veel meer terugkoppeling uit de praktijk over onze toestellen. Bij een ‘training on the job’ leren wij veel van de verschillende praktijksituaties en tevens zien we tegen welke problemen installateurs aanlopen. Kennis die wij weer mee kunnen nemen om onze toestellen verder te ontwikkelen. Het is wat dat betreft echt tweerichtingsverkeer”, besluit Schilder.

 

Het gehele webinar over projectmatig ketelonderhoud is hier gratis terug te bekijken.