Zoek

Succesvol webinar: Efficiënt ketelonderhoud in projecten

Volop kansen bij projectmatig onderhoud

Juni 2016 - Het eerste AWB webinar van 2016 is succesvol verlopen. Belangrijkste conclusie: er zijn volop kansen bij projectmatig onderhoud. AWB denkt dat er voor woningcorporaties, VvE’s en andere vastgoedeigenaren nog veel winst valt te behalen in het onderhoudstraject van cv-ketels.

 

De sleutel tot succes ligt volgens AWB in een langdurige, transparante samenwerking tussen woningcorporatie, installatiebedrijf én ketelfabrikant. Die visie op projectmatig ketelonderhoud werd dinsdag 14 juni uitgebreid onderbouwd tijdens het bouwwebinar ‘Efficiënt ketelonderhoud in projecten’

 

Actieve rol fabrikant

Namens AWB legde hoofd service Peter Schilder uit op welke manier een leverancier van toegevoegde waarde kan zijn bij het onderhoud van cv-ketels. “We proberen als fabrikant de kosten over de totale levensduur zo laag mogelijk te houden. Enerzijds door onderhoudsarme toestellen op de markt te brengen. Maar we willen ook een actieve rol te spelen bij het onderhoud. In het verleden kregen we daar moeilijk grip op, doordat we bij veel corporaties telkens geconfronteerd werden met wisselende servicepartijen. Alles werd op basis van de laagste prijs aanbesteed en wij stonden vaak langs zijlijn toe te kijken. Daarom zetten we nu sterk in op een langdurige samenwerking met een corporatie en servicepartij, waarbij we gezamenlijk kijken hoe we de kwaliteit van het onderhoud kunnen verbeteren.”

 

De praktijk in Rotterdam

Die visie paste perfect bij het beleid van de Rotterdamse woningcorporatie Havensteder. Twee jaar geleden sloot Havensteder dan ook een langdurig onderhoudscontract af met AWB, Energiewacht en Mampaey. Tijdens het webinar legde René Bouman, inkoper bij Havensteder, uit hoe die samenwerking tot stand kwam en wat hij ermee hoopt te bereiken. “Voorheen werkten we op basis van continu aanbesteden en als er dan iets mis ging, gaven de fabrikant en de installateur elkaar de schuld. Dat leidde vaak tot ruzie en uiteindelijk zaten wij dan met een probleem, omdat wij de verantwoordelijkheid dragen voor onze huurders. Van die manier van aanbesteden wilden we af. We zitten nu met drie verantwoordelijke partijen aan tafel en wijzen niet meer naar elkaar als er een probleem is, maar zoeken gezamenlijk naar oplossingen.”

 

Bedrijfscontinuïteit

Peter de Roock deed namens servicebedrijf Energiewacht zijn zegje over deze vorm van ketensamenwerking. Hij ziet de toenemende bedrijfscontinuïteit als grootste voordeel voor het installatiebedrijf. “Bovendien wordt ons werkpakket groter en krijgen we meer verantwoordelijkheid. We zijn niet enkel meer gefixeerd op het onderhoud aan cv-ketels, maar we worden veel meer een strategisch partner van een corporatie. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook meedenken over leidingen, radiatoren, of een ventilatiesysteem.”

 

Voor wie meer wilt weten over deze samenwerking in de praktijk en hoe deze partijen de onderhoudskosten over de totale levensduur naar beneden denken te halen, het gehele webinar is hier gratis terug te kijken.