Wij plaatsen op al onze websites cookies (en daarmee vergelijkbare technieken), om de websites goed te laten functioneren, uw voorkeuren te onthouden en analytische cookies waarmee wij het gebruik van websites kunnen meten. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Meer informatie over cookies kunt u terugvinden in ons Privacy Reglement.

Cookies toestaan Cookies weigeren

Langdurig samenwerken bij ketelonderhoud
win-win-win situatie

Auteur: Wessel de Haan

De markt op het gebied van cv-ketelonderhoud is duidelijk aan het veranderen. Dagelijks merk ik wat bezuinigingen de afgelopen jaren teweeg hebben gebracht bij woningcorporaties. Een van de consequenties is dat steeds meer technische kennis verdwijnt binnen corporaties. De behoefte om op technisch gebied ontzorgd te worden is dan ook groter dan ooit. Als leverancier van verwarmingstoestellen spelen we in op die behoefte door in samenwerking met een servicepartij langdurige onderhoudscontracten aan te bieden. Ik ben er heilig van overtuigd dat alle partijen daar baat bij hebben.

 

De bezuinigingen dwingen corporaties een nog efficiënter beleid te voeren. Ik geloof dat er op het gebied van onderhoud aan technische installaties winst te behalen valt en dat wij daar als fabrikant een bijdrage aan kunnen leveren. Niet alleen door een zo onderhoudsvriendelijk mogelijke cv-ketel te leveren, maar ook door kennis en kunde over onze producten in te zetten bij beheer en onderhoud. En dat werkt het best door middel van een langdurige samenwerkingsovereenkomst tussen woningcorporatie, servicebedrijf en fabrikant. Wij stellen als fabrikant dat onze toestellen de technische levensduur waarmaken als wij ons samen met het servicebedrijf actief mogen bemoeien met het onderhoud. Daarom kunnen wij ook een maximaal bedrag voor onderdelen per jaar afspreken met de servicepartij gedurende de gehele levensduur. Vallen de kosten hoger uit? Dan staan wij daar garant voor.

 

Gezamenlijk het aantal storingen verminderen

Dat is een hele ander manier van werken dan veel corporaties en installatiebedrijven gewend zijn. En dat merk ik ook als ik onze visie deel op de markt. Een van de eerste vragen die ik dan vaak krijg van een servicebedrijf is: ‘Gaan jullie dan op de stoel van de installateur zitten?’ Nee, dat willen we niet. We willen gezamenlijk de handschoen oppakken, omdat wij ervan overtuigd zijn dat we op die manier de kwaliteit kunnen verbeteren en de kosten naar beneden kunnen brengen. In de praktijk komt dat er bijvoorbeeld op neer dat mensen van ons meedenken over de ketelopstelling, geregeld meelopen bij inspectie- of onderhoudsbeurten en dat we de installateurs met op maat gemaakte trainingen ondersteunen. We hebben daarbij allebei hetzelfde doel: een zo laag mogelijke storingsgraad en een zo’n hoog mogelijke klant- en bewonerstevredenheid.

 

In fases naar een lager TCO

En die lage storingsgraad betekent voor corporaties weer een hoog klantwaarderingscijfer. Maar voordat dat doel (minder storingen en daardoor een lager TCO) bereikt is, gaan er wel wat jaren overheen. Dat idee om zo lang met vaste partners te werken schrikt corporaties nog weleens af. Maar een onderhoudsovereenkomst hoeft ook niet direct over de totale levensduur van 18 jaar afgesloten te worden. Zo gaan we nu in Zwolle een samenwerking aan met de corporatie Openbaar Belang en serviceorganisatie Energiewacht Groep waarbij we inzetten op een eerste samenwerkingstermijn van vijf jaar. Met de intentie om daar na een evaluatie weer vijf jaar aan vast te plakken. Gelukkig staan in Zwolle de neuzen dezelfde kant op en is iedereen overtuigd van de win-win-win situatie. Dat is vooral goed nieuws voor de eindgebruikers: de bewoners.

 

Auteur: Wessel de Haan

Wessel is sinds mei 2008 bij AWB werkzaam als Account Manager in de regio Noordoost-Nederland.